Tegenwoordig worden we overladen met beelden. Niet alleen op straat, maar ook op social media als Facebook en Instagram. Tussen al dit visuele geweld is het lastig om nog de aandacht te trekken. Vroeger in de kranten en tijdschriften kreeg jouw foto gemiddeld 0,2 seconden de tijd om de aandacht te trekken. Tegenwoordig is dat niet veel anders bij het scrollen door de online pagina’s. Je wilt de aandacht trekken. Je wilt dat ze stoppen met scrollen of bladeren. Stoppen bij jouw product of boodschap.
Nu zijn er een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw beeld opvalt tussen alle andere boodschappen en waar een foto aan zou moeten voldoen. Ik licht dit graag toe in een persoonlijk gesprek, maar één daarvan is het vervreemdende effect. Een foto die toch anders is dan de anderen die men doorgaans ziet. De techniek die ik daarvoor gebruik is het samenstellen van verschillende foto’s om te komen tot een realistisch beeld. Afhankelijk van de techniek kan dit een duidelijk surrealistisch beeld zijn, maar ook een beeld dat nauwelijks van echt te onderscheiden is, maar allen hebben ze die stopfactor.
Yaworks
Yaworks, een detacheringsbedrijf gespecialiseerd in cloud, Networking en Datacenter, wilde voor hun nieuwe website zowel een aantal hero foto’s als ook ‘gewone’ foto’s van kantoor. De kantoorbeelden moesten dezelfde sfeer en stijl hebben als de hero foto’s. De modellen op de foto’s zijn mensen die ook daadwerkelijk voor Yaworks werken. De achtergronden zijn geschoten op het kantoor van Yaworks en de mensen in de studio. Omdat het samengestelde beelden zijn konden we een jaar later mensen, die niet meer werkten voor Yaworks, vervangen voor nieuw werknemers en de fotos behouden zoals deze was. Meer afbeeldingen in deze serie.
Chaud Devant
Voor dit fashion bedrijf in de horeca moest een grote poster gemaakt worden voor een aankomende beurs. De briefing was simpel, de afbeelding moet eruit komen te zien als het bekende schilderij ‘Liberty Leading the People’ van de schilder Eugène Delacroix. Alle modellen en props zijn één voor één gefotografeerd in de studio en later samengevoegd, met dit als resultaat.
Benieuwd naar de behind the scenes video? Klik hier.
Afvalcampagne
Via het reclamebureau ‘De reclame Dame’ kwam het verzoek om verschillende afbeeldingen te maken voor een afvalcampagne van 5 verschillende gemeentes in het zuiden van het land. Het concept komt van het reclamebureau. De mensen op de foto’s zijn allen mensen uit de desbetreffende gemeentes, die zich dagelijks inzetten voor het gescheiden ophalen van afval.
Kijk voor alle beelden van de campagne hier.